Evanescence



evanescenceAmerický hudební tisk má novou senzaci, která si říká EVANESCENCE. Kapelu založila dvacetiletá zpěvačka Amy Lee a kytarista Ben Mood v arkansaském Little Rock koncem 90. let. "Byli jsem na takovém letním táboře", vzpomíná Ben, "...a já jsem tam jednou zaslechl Amy, jak hraje na piano píseň od Meat Loafa "I'll Do Anything For Love". Tak jsem se k ní se zájmem vydal a ona mi tu písničku hned také zazpívala. Úplně mě to dostalo a já ji na místě přemluvil, abyvhom společně založili kapelu. Máme naprosto stejnou hudební vizi a milujeme stejnou muziku, takže když se dáme do komponování, navzájem se skvěle doplňujeme."

Ovlivněni hudnou BJORK, DANNYHO ELFAMA a TORI AMOS, začali společně skládat své vlastní písně. Prosadit se ale originální autorskou tvorbou nebylo vzhledem k hudebním tradicím amerického Středozápadu nic snadného. Teenageři zde jedou hlavně v death metalu a starší generace zase preferuje podstatně měkčí hudební styl. "Hned druhou skladbu, kterou jsme napsali, sedmiminutový, gothic-rockový opus "Understanding", začala z neznámého důvodu často hrát lokální rozhlasová stanice", vzpomíná Ben. "Doslova přes noc jsme se ve městě stali populární, jenže nás nikdo vlastně neznal a ani netušil, kde by nás mohl najít. A to vše jen kvůli tomu, že jsme si nemohli dovolit odehrát koncert. EVANESCENCE jsem byl jen já a Amy a peníze na doprovodné muzikanty jsme zkrátka neměli." Publicita ale v Americe hodně znamená, a tak netrvalo dlouho a smlouva s WIND-UP byla na světě a EVANESCENCE mazali nahrávat své debutové album.

Nahrávalo se a mixovalo na různých místech - "Track Record Inc.", "Conway Recording Studios" a "NRG Recording Studios" v North Hollywoodu, ale také v "Ocean Studios" v Burbanku. Produkce se ujal Dave Fortman (BOYSETSFIRE, SUPERJOINT RITUAL) a debutové album "Fallen" bylo na světě. A stalo se, co očekával málokdo. Za 6 týdnů od jeho vydání získalo v USA platinovou desku a v Evropě za první týden přesáhl jeho prodej 1 milión kusů. A o co tedy jde? Lehce melancholický a gotickým rockem načichlý zvuk EVANESCENCE je postavený především na monumentálních klávesách, moderní elektronice a samplech, výrazně riffující kytaře a rockové rytmice a především na ženském vokálu. Amy Lee zpívá silným, plným a nádherně znělým vokálem, ovšem její frázování a celkový přednes se po čase stane příliš jednorozměrným a stereotypním a snad i díky jejímu mládí postrádá její přednes opravdovou hloubku pocitů a skutečný prožitek. A stejné tak je to i s hudbou.

evanescenceVýkon kapely je na slušné úrovni, ovšem možná i díky poněkud fádní produkci je celkově deska po čase nudná a plochá (POZN. "s tím ovšem já nesouhlasím ani po 10. poslechu !!!"). EVANESCENCE se sice snaží použít tu velké sbory, tam přirozený zvuk klavíru, onde hluboké a rozlehé lesy smyčců, jenže v konečném výsledku výsledku z toho vychází zase ty stejné rytmické a zvukové figury, o zpěvu ani nemluvě. Nehledě na to, že polovina samplů, kytarových i rytmických sekcí jako by vypadla z poslední desky LINKIN pARK, což je skutečně závrženíhodné. Z tohoto jednolitého a jako beton barevného bloku tak vyčuhuje pouze píseň "Bring Me To Life", kterou jako jedinou produkoval Jay Baumgardner (PAPA ROACH, SYSTEM OF A DOWN, COAL CHAMBER). Ten postavil proti Amy mužský vokální protějšek, v podobě hostujícího Paula McCoye z kapely "12 STONES". A vida. Funguje to bezvadně a tento hlasový kontrast vytváří tolik vítané oživení. Nehledě na to, že je to myslím skutečně aktuálně největší hit z desky a píseň se také objevila na soundtracku k filmu "Daredevil". "Tato skladbya je o objevování něčeho nového, dosud neobjeveného, co ve vás probudí do té chvíle neznámé pocity, " říká Ben. "Naráz se před vámi otevře svět, který je mnohem větší, než je ta bublina, v níž jste se dosud pohybovali." Zaujmout vás také mohou melodicky chytlavé "Tourniquet" a "Haunted". "V této skladbě jsme to nejvíce my," pochvaluje si Ben. "Tady jsme dosáhli přesně toho, jak si myslím, že bychom měli znít". Přestože se jejich texty zabývají převážně láskou, beznaději a zoufalstvím, kapela tvrdí, že její poselství je veskrze pozitivní. "Chceme, aby naše hudba dávala lidem pocit, že nejsou jediní, kdo se musí vyrovnávat s bolestí anebo negativními pocity," říká Amy, která je ve většině případů autorkou těchto textů. "Takový je život, takový je lidský úděl. Říkáme jenom, že nikdo v tom není sám a že tím prochází každý."

EVANESCENCE tvoří dnes kromě Amy Lee a Bena, který má kromě kytary na starosti ještě perkuse a programování, také David Hodges na piano a klávesy, Francesco DiCosmo na baskytaru a Josh Freeese na bicí. "Právě v takovém složení jsme schopni i na živo předvést to, co stvoříme ve studiu," tvrdí Ben. "Ve stejné valitě a se stejnou silou."